29/11/2021

Er det farligt at køre F1 i regnvejr?

Bildæk er et af de mest essentielle elementer i en F1-bil. Faktisk er det den eneste del af bilen, som har kontakt med banen. Derfor lægger de forskellige F1-hold naturligvis en strategi for hvornår de skal bruge hvilke dæk og i hvor mange runder de skal bruges. Det kommer naturligvis an på eksterne faktorer som fx vejret. Nedenfor kan du læse om de forskellige Pirelli bildæk, verdens bedste racerkørere dyster med i regnvejr, når der køres Formel 1. 

De blå og grønne dæk til regnvejr 

Har du lagt mærke til at F1 bilernes dæk har forskellige farver? Det gør det nemt at få skelne de forskellige dæk, når mekanikerne blandt andet skal skifte dæk med lynets hast. Hvis det regner, vil de typisk vælge mellem to slags dæk. Enten skal bilen udstyres med Pirelli Intermediate Green dæk, som ikke overraskende er grønne, eller Wet Blue, som naturligvis er blå. 

Intermediate Green er de alsidige regn bildæk af Pirelli, som kan anvendes både på tørre og våde baner. Dækket er designet til at afvise 30 liter vand i sekundet per dæk, mens der køres 300 kilometer i timen. Flere og flere hold bruger i høj grad disse dæk, som er en god mellemvej mellem de smalle dæk og de komplette ”våde dæk”. 

Sidstnævnte bliver som sagt kaldt for Wet Blue. Det er disse dæk racerkørerne bør køre med, når regner står ned i stive stænger. Disse dæk kan afvise helt op til 85 liter vand i sekundet per dæk, når der køres 300 kilometer i timen. Dækket er blevet designet til at øge modstandsdygtighed, som giver dækket et bedre greb på banen, når det regner voldsomt. Derfor er det blandt andet 10 mm bredere end standard smalle dæk. Naturligvis påvirker det racerkørerens hastighed på banen, og derfor lægges der en klar strategi for hvornår disse dæk skal tages i brug.

Bliver Formel 1 altid aflyst i forbindelse med regnvejr?

Teknologien er naturligvis langt fremme, men nogle gange er der bare ikke noget at gøre ved regnen. Det så vi så sent som ved det belgiske Grand Prix i 2021.

Tung regn blev årsagen til at der kun blev kørt to omgange ved løbet, som blev udskudt i flere omgange og til sidst afblæst. De to omgange som blev kørt i løbet blev udført bag en såkaldt safety car.

F1-regelsættet fastsætter at der skal køres mindst to løb for at der kan blive delt point ud og dermed kåret en vinder, og derfor forløb løbet således. På den måde endte Max Verstappen med at vinde løbet, som blev en kort fornøjelse i Belgien.

Dog bliver alle F1-løb naturligvis ikke aflyst, hvis det regner. I hvert fald måske ikke til at starte med. I 1984 skrev Monaco Grand Prix sig i historiebøgerne som et af de bedste F1-løb i regnvejr nogensinde. Der stod regnen ned i stænger i gaderne i Monaco, som allerede er svære at køre i, når solen står højt på himlen. Løbet blev til en magtpræstation af Ayrton Senna, som lå på en 13. plads og lidt efter lidt susede forbi alle de andre deltagere, før han nåede op på andenpladsen. Her lå han i hælene på Alain Prost, som havde indtaget føringen. Netop som at brasilianske Senna kom tæt på Prost, blev løbet i afblæst. Mens vi aldrig vil vide om Senna ville have formået at gå fra 13. pladsen til førstepladsen, ved vi at der er bestemt tale om et af de mest imponerende F1-løb nogensinde.