29/11/2021

Hvad er en ”Roll Cage”?

Når du ser motorløb, kører sportsudøverne ofte med biler, som er udstyrede med en ”roll cage”. Det oversættes til en styrtbøjle på dansk. Nedenfor kan du læse mere om hvad det helt præcist betyder.

Hvad er en styrtbøjle?

En ”roll cage” eller en styrtbøjle er en metalramme, som er bygget ind i den del af bilen, hvor der normalt ville sidde en passager. Styrtbøjlen er designet til at beskytte folk i bilen fra  at komme til skade eller at miste livet i de værste tilfælde. Det gælder især hvis bilen ruller rundt, og netop derfor kaldes det for en ”roll cage”, som nærmest kan oversættes til et rullebur. 

Hvordan ser en styrtbøjle ud?

Der findes flere forskellige styrtbøjler. De kan designes i henhold til motorsportsforbunds reguleringer og specifikationer. I de fleste tilfælde vælger forbund dog at sammensætte deres regler i overensstemmelse med det internationale bilsportsforbund FIA. 

Sådan hjælper en styrtbøjle

Rulleburet hjælper med at gøre bilens karrosseri mere stift. Styrtbøjlen bliver enten sat fast med skruer og møtrikker, eller svejset til at blive en fast del af bilen. Naturligvis er det den billigste løsning at skrue rulleburet fast, mens den mere avancerede udgave kommer med svejsning. Sidstnævnte beskytter naturligvis bilen mere. 

En styrtbøjle reddede Østbergs liv 

Den norske racerkører Mads Østberg har tidligere udtalt at han slap med livet i behold takket været en styrtbøjle i forbindelse med en ulykke i Australien. Efter ulykken udtalte Østberg til medierne at hans bil heldigvis havde en komplet styrtbøjle i den. I den forbindelse udtalte han også at andre hold kun bruger en styrtbøjle med let vægt. Den norske sportsudøver følte at havde det været hans tilfælde, ville han nok have mistet livet. Østberg sagde at en styrtbøjle med let vægt ikke ville have været i stand til at modstå et sammenstød, som det der skete. 

Østberg var i gang med at køre et testløb, da han kørte sammen med en lastvogn. I den forbindelse blev han kritiseret for at køre i den forkerte side af vejen i Australien, som kører modsat folk i Danmark og Norge. Østberg argumenterede at det ikke havde noget at gøre med sagen, og at problemet var at manden bag rattet i den anden bil ikke havde kendskab til at der var et rally prøveløb. Under alle omstændigheder kan det altså fremhæve hvor vigtigt det er at racerkørere kører i biler med den korrekte beskyttelse. 

Florival fr, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons – cropped

Du kan også køre med en styrtbøjle

Der findes også styrtbøjler til hr. og fru Jensens biler. I 1989 kom Mercedes med Mercedes-Benz R129, hvor der var gemt en styrtbøjle inde i bilen. Når bilens sensorer detekterede en potentiel ulykke med at rulle på siden, ville styrtbøjlen folde sig ud og sætte sig fast. 

Nu til dags kan du erhverve en Mercedes-Benz Sl 500, Jaguar XK, Lamborghini Reventón Roadster, Volvo C70 eller Peugeout 307 CC for at få den ekstra beskyttelse på landevejene. Måske har du ikke brug for det, hvis du kører pænt i hverdagen. Men overvejer du at køre med din bil på en racerbane, kan du overveje at investere i en af de nævnte biler.